Patologická anatómia

Laboratórna príručka oddelenia patológie

1. ÚVOD

Cieľom dokumentu je informovať lekára a žiadateľa laboratórneho vyšetrenia o ponuke našich služieb, ako aj poskytnúť zdravotníckym zamestnancom potrebné informácie z predanalytickej a postanalytickej fázy a vlastného laboratórneho vyšetrenia, ktoré sú potrebné na dosiahnutie správneho výsledku vyšetrenia a jeho vyhodnotenia v diagnostickom a liečebnom procese.

Táto príručka má napomôcť k zlepšeniu komunikácie s užívateľom laboratórnych služieb a rovnako aj k zviditeľneniu našej práce.

Laboratórna príručka je k dispozícii na webovej stránke Nemocnice Poprad, a.s. – www.nemocnicapp.sk, ktorá sa pravidelne aktualizuje. O zmenách alebo novom vydaní zákazníkov informujeme.

Vydanie: Laboratórna príručka

2. INFORMÁCIE O LABORATÓRIU

2.1. ZÁKLADNÉ INFORMÁCIE O LABORATÓRIU

Oddelenie Patológie je svojím zameraním bioptické a cytologické pracovisko, ktoré poskytuje histologickú a cytologickú diagnostiku.

Identifikačné a dôležité údaje pracoviska.

Názov organizácie Nemocnica Poprad, a.s.

Sídlo: Banícka 28, 058 01 Poprad

IČO 36513458

DIĆ 2022127657

Bankové spojenie VÚB – 2127013051 / 0200

Telefón 052/7125111

Fax 0502/7764260

E-mail : jan.dzuracky@nemocnicapp.sk, stanislav.adamjak@nemocnicapp.sk

Web: www.nemocnicapp.sk

Oddelenie vedie : MUDr. Ján Dzuracký, lekár poverený vedením oddelenia

Štatutárny zástupca: MUDr. Jozef Tekáč, MPH – generálny riaditeľ a predseda predstavenstva

Telefón na oddelenie 052/7125649, 7125581

Vedúci laborant: Mgr. Stanislav Adamjak

Telefón 052/7125581, 0904 548 030

Pracovná doba Po – Pia: 6.00 – 18.00 hod.

2.2. ZAMERANIE PRACOVISKA A SPEKTRUM PONUKY SLUŽIEB oddelenia PATOLÓGIE.

ponúkame pre všetky chirurgické, kožné, gastroenterologické, ORL, gynekologické ambulancie a nemocničné prevádzky vyšetrenie gynekologických cytológií (onkologické a funkčné vyšetrenie sterov z cervixu a vaginálnej sliznice, vulvy a endometria) aj negynekologických cytológií.

Ďalej kompletnú bioptickú službu s priamou nadväznosťou na prípadné histochemické, imunohistochemické vyšetrenia .

Ďalej pracovisko poskytuje pre zmluvné zdravotnícke zariadenia peroperačné / počas operácie / histologické vyšetrenia.

Za účelom zjednotenia a štandardizácie metodiky odberu, spracovania vyšetrovaného materiálu a interpretácie výsledkov poskytuje oddelenie patológie cytologické a bioptické konzultácie.

2.3. SUMARIZÁCIA PONÚKANÝCH VYŠETRENÍ

– Histologické vyšetrenie tkaniva

– Histologické vyšetrenie tvrdých tkanív

– Peroperačné histologické vyšetrenie

– Histologické vyšetrenie konzultačných biopsií

– Histochemické vyšetrenie (tenké črevo, hrubé črevo, svaly)

– Imunohistochemické vyšetrenie

– Gynekologická cytológia

– Cytologické vyšetrenie telesných tekutín (výpotok, moč) a negynekologické nátery

2.4. ÚROVEŇ A STAV PRACOVISKA

V súčasnosti sme získali akreditáciu nášho pracoviska podľa normy

ISO 9001:2000. Pracovisko ma vypracovaný interný systém kontroly kvality.

2.5. ORGANIZÁCIA PRACOVISKA

Pracovisko je rozdelené na 4 úseky (bioptický úsek, cytologický úsek, imunohistochémický úsek a administratíva), ktoré majú svojho vedúceho pracovníka

vedúceho laboranta. Na čele lekárov je primárka oddelenia.

 

3. MANUÁL PRE ODBERY PRIMÁRNYCH VZORIEK

3.1. ZÁKLADNÉ INFORMÁCIE

Táto kapitola obsahuje špecifické pokyny, ktoré sa dotýkajú správneho odberu, fixácie a manipulácie s materiálom pre gynekologicko-cytologické a bioptické vyšetrenie. Sú dôležité nielen pre zamestnancov pracoviska, ale predovšetkým pre

odosielajúcich lekárov a ďalších zdravotníckych pracovníkov zodpovedných za odbery, fixáciu a označenie materiálov, ako aj preparátov.

3.2. SPRIEVODNÉ LISTY NA VYŠETRENIE

3.2.1. Sprievodný list k zásielke histologického materiálu

Každý materiál určený na histologické vyšetrenie musí mať riadne vyplnený sprievodný list.

Ústne požiadavky na vyšetrenie oddelenie patológie neakceptuje.

Každý sprievodný list musí obsahovať minimálne tieto povinné údaje:

– meno a priezvisko pacienta,

– rodné číslo, príp. dátum narodenia (novorodenci, cudzinci),

– kód zdravotnej poisťovne pacienta, resp. informácia o spôsobe úhrady,

– identifikácia objednávateľa: ústav, oddelenie, pracovisko, meno lekára, kód lekára

– lokalizácia (tkanivový pôvod vzorky) – predmet vyšetrenia,

– klinickú diagnózu, príp. stručný klinický priebeh,

– požiadavky na rýchlosť uskutočnenia vyšetrenia (CITO),

– pečiatka a podpis odosielajúceho lekára na origináli a kópii sprievodného listu.

Povinné podmienené údaje:

– predchádzajúce histologické vyšetrenie,

– podpis odobratého materiálu, príp. anatomická špecifikácia miesta odberu,

– dátum a čas odberu,

– adresa miesta pobytu vyšetrovanej osoby v SR,

– telefón alebo iný kontakt v prípade urgentného alebo závažného výsledku.

3.2.2. Sprievodný list ku gynekologickému (cytologickému) vyšetreniu

Ku každému preparátu gynekologicko-cytologického vyšetrenia musí byť riadne vyplnený sprievodný list.

Ústne požiadavky na vyšetrenie nebudeme akceptovať.

Musí obsahovať minimálne tieto povinné údaje:

– meno a priezvisko pacienta,

– rodné číslo, príp. dátum narodenia,

– kód zdravotnej poisťovne, resp. informácie o spôsobe úhrady,

– identifikácia objednávateľa: ústav, oddelenie, meno lekára, kód lekára, resp. kód    pracoviska,

– požiadavka na rýchlosť vyšetrenia,

– číslo alebo iné označenie preparátu a sprievodky pridelené ošetrujúcim lekárom,

– pečiatka a podpis lekára odosielajúceho výsledky.

Povinne podmienené údaje:

– predchádzajúce cytologické, histologické vyšetrenie,

– dátum a čas odberu,

– adresa miesta pobytu vyšetrovanej osoby v SR.

Nepovinné údaje:

– lokalizácia steru,

– PM,

– IUD,

– HATK,

– predchádzajúca konizácia,

– gravidita,

– požiadavka na druh farbenia (vyšetrenie na mikroorganizmy).

Upozornenie!

Identifikácia pacienta na sprievodnom liste, skle alebo nádobe musí byť jednoznačná!

(pozri Postupy pri nesprávnej identifikácii materiálu alebo sprievodky)

Údaje písané rukou musia byť čitateľné a prípadné požiadavky jednoznačné.

3.3. POŽIADAVKY NA URGENTNÉ VYŠETRENIE

V podmienkach nášho pracoviska ide o prednostné vyšetrenie pacienta z dôvodov iných ako život ohrozujúcich. Požiadavky na vyšetrenie CYTO! (akútne vyšetrenie) sa zasielajú na rovnakých sprievodkách ako pre iné bežné vyšetrenia, avšak sú navyše označené slovom CYTO! a zvýraznené červenou farbou. Sprievodka musí obsahovať uvedené povinné údaje (pozri 3.2.)

3.4. POŽIADAVKY NA KONZULTAČNÉ VYŠETRENIE

Konzultačným vyšetrením sa rozumie konzultácia histologického vyšetrenia medzi patológmi z rôznych pracovísk.

Zásielky na pracovisko by mali obsahovať sprievodku, parafínové bloky, príp. histologické preparáty.

Sprievodky musia obsahovať tieto údaje:

– všetky povinné údaje tak ako je to v prípade bežného histologického vyšetrenia (pozri 3.2. Sprievodný list k histologickému vyšetreniu),

– požiadavky na druh vyšetrenia,

– číslo konzultačnej biopsie, ktoré musí byť identické s číslom na priloženom

parafínovom bloku, príp. histologickom preparáte.

V niektorých prípadoch je priložená samostatná dokumentácia s podrobnými informáciami o zaslanej biopsii, ktoré môžu byť adresované konkrétnemu lekárovi.

V prípade, že k materiálu určenému na konzultáciu je priložený iba sprievodný list, musí obsahovať rovnaké údaje ako sprievodný list k vyšetreniu. K takejto požiadavke sa na pracovisku vyplní a priloží sprievodka s prideleným identifikačným číslom pracoviska.

Upozornenie: V tomto prípade musí byť zabezpečená jednoznačná identifikácia parafínového bloku a sprievodky. V opačnom prípade sa nezhoda rieši telefonicky.

3.5. ODBERY A FIXÁCIA VZORIEK

3.5.1. Odber vzoriek pre gynekologickú cytológiu

Odber cytologickej vzorky uskutočňuje lekár – gynekológ najlepšie v prvej polovici

menštruačného cyklu. Je dôležité odobrať vzorky z tzv. transformačnej zóny. Reprezentatívny ster má obsahovať bunky ektocervixu a endocervixu, t. j. dlaždicový a žľazový epitel.

Odber sa uskutočňuje štetcom (brush), príp. vatovou štetkou alebo špachtľou. Pri odberoch na cytogenetické vyšetrenie sa riaďte podľa priložených letákov, resp. si vyžiadajte návod k odberu. Za bezpečnú likvidáciu materiálov použitých pri odbere je zodpovedný lekár, ktorý odber vykonal.

Fixácia

Po odbere gynekológ rovnomerne rozotrie materiál po celej dĺžke podložného skla tak, aby bolo v celom rozsahu pokryté náterom.

Potom ho okamžite ponorí do fixačného roztoku (40 % metanol).

Takto fixovanú a riadne označenú vzorku je potrebné uložiť tak, aby nedošlo ku kontaktu so žiadnou ďalšou chemikáliou, ktorej prítomnosť by následne mohla ovplyvniť spracovanie vzorky v laboratóriu, napr. dezinfekčné roztoky, osviežovače vzduchu, formaldehyd. Rovnako je dôležité, aby s takýmito chemikáliami neprišli do styku čisté sklá určené na odber materiálu. Na tento účel je možné použiť vhodné uzatvárateľné prepravné škatuľky. Takto uložená vzorka je v ordinácii uchovávaná pri izbovej teplote a je vhodné, aby sa vzorka spracovala do 1 až 2 týždňov.

Označenie

Sklo a sprievodka musia byť zo zásady označené zhodne. Jednoznačnú identifikáciu pacienta na sprievodke určuje aspoň jeden z nasledujúcich parametrov:

– meno a priezvisko pacienta,

– rodné číslo pacienta,

– číslo alebo označenie pridelené ošetrujúcim lekárom.

V prípade, že je zhoda v označení, materiál sa spracuje, v opačnom prípade sa sklo spolu so sprievodkou odkladá do nekompletných vyšetrení a laborant telefonicky alebo písomne informuje odosielajúceho lekára a požaduje doplnenie údajov a spresnenie informácií (pozri Postupy pri nesprávnej identifikácii materiálu alebo sprievodky).

3.5.1.1. Chyby pri odbere

1. Nesprávna fixácia

V prípade, že sa materiál okamžite po odbere nezafixoval, materiál sa znehodnotí!

2. Kontaminácia čistého skla alebo náteru

Podložné sklo, na ktoré sa cytologická vzorka nanáša, musí byť čisté. V prípade, že sa dostane do styku s akýmkoľvek aerosólom (dezinfekcia, dezodorant a pod.) používaným v ambulancii, dochádza k rozkladu buniek vplyvom zmeny pH prostredia a v takom prípade nie je možné náter v laboratóriu správne zafarbiť.

3. Nesprávny odber gynekológom

V prípade, že náter z cervixu neobsahuje endocervikálny alebo ektocervikálny epitel,

vzorka je nedostatočná. Medzi ďalšie limitujúce faktory patrí malobunkový odber, masívna prítomnosť erytrocyty alebo ťažký zápal.

3.5.2. ODBERY A FIXÁCIA TKANIVA

3.5.2.1. Všeobecné zásady pri odbere tkaniva

Odbery vykonáva vždy špecializovaný lekár na jednotlivých klinikách, oddeleniach a ďalších zdravotníckych zariadeniach.

Materiál, ktorý ošetrujúci lekár odoberie pri operačnom vyšetrení (ambulantnom

a nemocničnom), posiela patológovi celý, a to vždy na jedno pracovisko. Pri väčších

vzorkách je vhodné označiť patologické lézie, napr. stehom, farebným tušom.

Za bezpečnú likvidáciu materiálov použitých pri odbere zodpovedá lekár, ktorý odber vykonal.

Fixácia

Tkanivo určené na histologické vyšetrenie je nutné OKAMŽITE FIXOVAŤ. Ako fixačná tekutina sa používa 10 % formaldehyd.

Upozornenie! Pri nedodržaní nasledujúcich zásad dochádza k autolýze materiálu!

! Odobraté tkanivo musí byť v nádobe s dostatočným množstvom fixačnej tekutiny (násobok objemu vzorky).

! Fixačná tekutina musí mať v nádobe dostatočný prístup k tkanivu. Najprv je nutné do nádoby naliať tekutinu a potom vložiť tkanivo, nie naopak!

! Plošné orgány sa pred vkladaním do nádoby napínajú na kovové podložky, čím sa zabráni ich pokrúteniu (konizáty).

! Malé a viacpočetné materiály (b. žalúdka, čreva, čípku) sa orientujú na filtračné    papieriky.

! Väčšie orgány, napr. maternica, je nutné narezať, aby fixačná tekutina rýchlejšie prenikala dovnútra.

! Materiály treba ukladať do nádob, ktoré zodpovedajú ich veľkosti, nikdy sa nesmú do nej natlačiť!

! Nádoby je nutné riadne uzatvoriť, aby sa fixačný roztok nevylial! Pri nesprávnom uzatvorení nie sme schopní zaručiť správnu prepravu!

! Materiál sa do času prepravy do laboratória neskladuje v chladničke. Teplý formol rýchlejšie preniká do tkaniva.

Takto uložené a fixované tkanivo je z hľadiska času kvalitatívne nemenné až do doby

spracovania. Pracovisko uchováva vyšetrený materiál do času konečného stanovenia výsledku. Preparáty a parafínové bločky z jednotlivých vyšetrení sa uchovávajú počas 25 rokov.

Špecifické požiadavky na odber a fixáciu:

Biopsia prsníka

Vzorka musí byť kompaktná, bez narezania, aby bolo možné presne sa vyjadriť k okrajom excízie.
Najvhodnejšie je dodať materiál v jednom kuse. V prípade, že je rozdelený na viac vzoriek, musia byť jednotlivé vzorky označené s dôrazom na vzájomnú súvislosť.
Vzorky je potrebné pre potreby topografickej orientácie vždy označiť aspoň dvoma stehmi, napr. krátky alebo modrý steh ventrálne a dlhý alebo biely steh laterálne.
V prípade tkaniva po predchádzajúcej punkcii musí byť spoľahlivo označené miesto pôvodného výkonu – grafitom, svorkou alebo vodičom.
Veľkosť lézie pre peroperačnú biopsiu by nemala byť menšia ako 10 mm. V praxi to znamená, že peroperačná biopsia by sa mala realizovať len v prípade veľkosti patologickej lézie cca 6  až 7 mm, kedy je možné jednu polovicu technicky spracovať a druhú ponechať pre definitívny parafínový blok.
Peroperačne je možné vyšetriť len hmatné lézie!

Materiál z punkčnej („core cut”) biopsie

Odobraté vzorky je nutné fixovať niekoľko minút vo formole. Uzlina sa nesmie počas výkonu pohmoždiť alebo rozdeliť na časti. Zachovanie uzliny počas excidovania, ako aj v histologickom reze je dôležité z hľadiska posúdenia architektoniky uzliny. Následne je najvhodnejšie uzlinu prehliadnuť, popísať a zmerať. Pokiaľ to nie je možné, je nutné uložiť uzlinu okamžite do fixačného roztoku.
V priebehu intervalu medzi vyňatím uzliny a jej uložením do fixačnej tekutiny nesmie uzlina na povrchu obschnúť. Optimálna doba fixácie je 24 hodín pri 4° C.

Resekát čreva

V prípade resekátu čreva je nutné ho rozstrihnúť, zbaviť zvyškov stolice a následne vložiť do fixačnej tekutiny.

Resekát obličky

Resekát obličky by mal byť pre potreby lepšej fixácie prerezaný v saginálnej rovine.

3.5.2.2. Manipulácia s materiálom pre peroperačné vyšetrenie

Toto vyšetrenie sa uskutočňuje v zdravotníckom zariadení v mieste realizácie výkonu.

Odber:

Materiál odobratý počas operačného výkonu dopraví okamžite po jeho odbere sanitár na naše pracovisko v označenej nádobe alebo emitnej miske označenej štítkom. Môže byť poprípade orientovaný a fixovaný na špeciálnej podložke.

Výsledky peroperačného vyšetrenia hlási lekár

–        patológ telefonicky operujúcemu lekárovi.

Uvedený materiál na peroperačne vyšetrenie sa vždy doručí do laboratória natívny -nesfixovaný.

Vo výnimočných prípadoch, je potrebné tkanivo zabaliť do gázy zvlhčenej fyziologickým roztokom, aby počas prevozu nedošlo k jeho vysychaniu a autolýze.

Po spracovaní zmrazovacou technikou je zvyšok materiálu fixovaný 10 % formaldehydom a spracovaný rutinným postupom.

Označenie

Spolu s materiálom sanitár prinesie aj vyplnenú sprievodku. Nádoba s materiálom, ako aj sprievodka musia byť zo zásady označené zhodne. Jednoznačnú identifikáciu pacienta na žiadanke a vzorke určuje aspoň jeden z týchto parametrov:

– meno a priezvisko pacienta,

– rodné číslo pacienta/rok narodenia.

Akákoľvek nezhoda v označení nádoby s materiálom a sprievodky sa rieši telefonicky

pri prijme materiálu.

3.5.3. Odber telových tekutín a ich fixácia

Odber a fixácia moču

Vždy sa vyšetruje druhý moč; pacient o tom musí byť vopred poučený.

Určenie minimálneho množstva vzorky je vždy individuálne. V prípade neistoty konzultuje lekár vykonávajúci odber s lekárom resp. vedúcim laborantom z nášho pracoviska.

Na sprievodke k materiálu je nutné označiť charakter vzorky: spontánny, katetrizovaný, výplach alebo laváž.

Na odber moču sú určené plastové skúmavky s uzáverom.

Na fixáciu sa používa roztok 1 % merthyolátu sodného (ethylmerkurithiosalicilan sodný).

K 10 ml odobratého moču sa pridá 5 kvapiek tohto roztoku.

Pokiaľ sa uvedený materiál dopraví do laboratória do 1 hod. od odberu netreba ho fixovať!

Ostatné telesné tekutiny (výpotok, punktát)

Odbery iných telových tekutín vykonáva vždy lekár. Ide napr. o tenkoihlové biopsie, odber tekutín z telových dutín.

Naše pracovisko nemá žiadne špeciálne požiadavky na výkon odberov takýchto telových tekutín. Určenie minimálneho množstva je vždy individuálne. V prípade neistoty konzultuje lekár uskutočňujúci odber s lekárom nášho pracoviska.

Odobraté tekutiny sa dodávajú v stave v akom boli odobraté. Je nutné ich čo najskôr dopraviť na naše pracovisko. Maximálny čas medzi odberom a spracovaním materiálu je 48 hodín. Materiály sa musia okamžite po odbere uložiť do chladničky a pri transporte sú umiestnené v termoboxe. Materiál nesmie byť vystavený extrémnym teplotám. Lekár určí, či dá na vyšetrenie tekutinu alebo nátery alebo oboje.

3.5.3.1. Zhotovenie náterov z telových tekutín a ich fixácia

Nátery na podložnom sklíčku je nutné po odbere označiť číslom, ktoré priradí spolu so svojou identifikačnou značkou v ambulancii lekár – gynekológ.

Náter sa okamžite  ponorí do roztoku metanolu na čas 10 až 20 minút.

Označenie vzorky:

Skúmavka a sprievodka musia byť označené zhodne. Jednoznačnú identifikáciu pacienta na

sprievodke a vzorke určuje aspoň jeden z týchto parametrov:

– meno a priezvisko pacienta,

– rok narodenia.

V prípade, že je prítomná zhoda v označení, materiál sa spracuje. Pokiaľ tomu tak nie je, sklo a sprievodka sa odložia do nekompletných vyšetrení a laborant telefonicky informuje odosielajúceho lekára a žiada o doplnenie a spresnenie  informácií o pacientovi.

3.6. Informácia o preprave materiálov

1. Doprava zaisťovaná Nemocnicou Poprad, a.s.

V dohodnutých prípadoch prepravu materiálu pripraveného vhodným spôsobom zabezpečí Nemocnica Poprad, a.s. na vlastné náklady v uzatváracích termoboxoch, s výnimkou cytologických náterov, ktoré sú prepravované v transportných krabičkách.

2. Materiál odosielaný lekárom poštovou zásielkou/prepravnou službou

Lekár, ktorý vykonal odber, zasiela materiál spolu so sprievodkou poštovou zásielkou alebo prepravnou službou – sanitkami svojho materského pracoviska.

Poštou je možné zasielať fixované materiály typu preparát a parafínový blok a sérum, ak je prepravené v termoboxe. Sanitkou je možné doručiť akýkoľvek fixovaný materiál.

Za zaistenie materiálu z hľadiska bezpečnosti je zodpovedný odosielajúci lekár (vhodný spôsob balenia, a označenia, informovanosť prepravcu o charaktere materiálu).

Nádoby, skúmavky s materiálom musia byť zabezpečené tak, aby nedošlo k ich rozbitiu alebo vyliatiu a sprievodné listy tak, aby nedošlo k ich znehodnoteniu.

3.7. Informácia  o zaisťovaní prepravy materiálu

Preprava biologického materiálu je podľa dohody zaisťovaná na náklady Nemocnice Poprad, a.s.  podľa vopred dohodnutého rozpisu. Súčasne s prevzatím odobratých vzoriek sú doručené aj výsledky vykonaných vyšetrení.

Termíny preberania materiálu alebo doručenia výsledkov, resp. iné požiadavky je potrebné dohodnúť telefonicky na čísle 052/7125 581.

3.8. Informácie pre pacienta k odberom

Pracovisko nemá žiadne špecifické požiadavky na pripravenosť pacienta. Odbery vždy vykonáva kvalifikovaný špecializovaný lekár, ktorý je za tento úkon zodpovedný.

Výnimku predstavuje moč. Pacient musí byť o skutočnosti, že na vyšetrenie je vhodný druhý ranný moč, vopred informovaný a poučený lekárom.

4. PREDANALYTICKÉ PROCESY

4.1. Príjem sprievodiek a materiálu

Pracovníčky na úseku príjmu a evidencie materiálu:

1. priradia histologický materiál k sprievodke podľa povinných identifikačných znakov,

pričom vždy musí súhlasiť minimálne jeden z nasledujúcich údajov:

– meno a priezvisko pacienta,

– rok narodenia,

2. vykonajú kontrolu náležitostí sprievodných listov,

3. uskutočnia identifikačný zápis do počítača,

4. označia materiál a sprievodku číslom vyšetrenia.

4.2. Postupy pri doručení kolíznych primárnych vzoriek

!!! Dodané rozbité sklo:

A. Ak je sklo rozbité úplne – nedá sa zafarbiť a odčítať – materiál sa ďalej nespracuje, o čom je odosielajúci lekár informovaný telefonicky alebo písomne.

B. Ak je sklo rozbité len čiastočne – dá sa zafarbiť a odčítať – ďalej sa spracuje ako bežný materiál.

!!! Nesprávny odber cytológie – odčíta sa, ak nie úplne adekvátny náter, o tomto je následne spolu s výsledkom informovaný ošetrujúci lekár .

!!! Nesprávny odber pre cytogenetiku – vyžaduje opakovaný odber.

!!! Histologický materiál je dodaný v porušenom obale:

A. Ak je nádoba otvorená, ale obsahuje odobratý materiál – materiál je spracovaný bežným postupom.

B. V prípade, že materiál je príliš malý a došlo k jeho vyliatiu aj s fixačnou tekutinou – nedá sa spracovať! Túto skutočnosť oznámi laborantka službukonajúcemu lekárovi, ktorý informuje ošetrujúceho lekára a zapíše do excidačného záznamu.

C. Vyliatie tekutiny určenej k cytologickému spracovaniu (moč, punktát):

– čiastočné – pokiaľ je množstvo tekutiny dostatočné na zhotovenie náteru, spracuje sa.

– úplné – laborantka informuje službukonajúceho lekára, ktorý túto skutočnosť oznámi ošetrujúcemu lekárovi.

!!! Materiál je dodaný bez sprievodky – dokumentačná pracovníčka na základe

telefonického dohovoru s ošetrujúcim lekárom vyplní sprievodný list a súčasne žiada

o zaslanie originálnej sprievodky s pečiatkou, ktorá je následne pripojená k duplikátu.

!!! Sprievodný list je dodaný bez materiálu – dokumentačná pracovníčka kontaktuje telefonicky ošetrujúceho lekára a žiada dodať chýbajúci materiál.

4. 3. Nesúlad pri nesprávnej identifikácii materiálu alebo sprievodky

!!! Nesúlad v základných identifikačných znakoch pre pridelenie sprievodky k vzorke

biologického materiálu (meno a priezvisko pacienta, rok narodenia):

– materiál nie je prijatý na ďalšie spracovanie, pokiaľ neobsahuje aspoň jeden z vyššie uvedených údajov. Doplnenie ďalších identifikačných údajov rieši dokumentačná pracovníčka resp. vedúci laborant.

– v prípade konzultačných vyšetrení pri nesúlade v označení parafínových blokov, príp. preparátov alebo sprievodiek kontaktuje telefonicky konzultujúci lekár nášho pracoviska odosielajúceho lekára.

!!! Sprievodka nie je riadne vyplnená – chýbajú niektoré povinné údaje (kód lekára, kód zdravotnej poisťovne a pod.):

– materiál sa prijme a nezrovnalosti rieši dokumentačná pracovníčka .

5. VYDAVANIA VÝSLEDKOV A KOMUNIKÁCIA S PRACOVISKOM

5.1. Informácie o formách oznamovania výsledkov

Naše pracovisko používa v súčasnosti v zásade jeden spôsob oznamovania výsledkov, a teda tlač výsledkov, popr. označovanie výsledkov na sprievodné lístky a ich distribúciu.

Ukladanie výsledkov sa vykonáva cez sestru pre dokumentáciu. Pred expedovaním sú výsledky kontrolované a podpisované zodpovedným pracovníkom.

Hlásenie telefónom a faxom alebo elektronickou poštou sa používa len výnimočne, ak je potrebné riešenie problémov vzniknutých k zaisteniu chýbajúcich informácií. Zamestnanec podávajúci výsledok je povinný identifikovať oprávneného lekára.

Hlásiť výsledok telefónom môže len vedúci laborant, lekár resp. primárka oddelenia,  zamestnanec povinný presvedčiť sa, že výsledok hlási oprávnenej osobe.

5.2. Typy nálezov a laboratórnych správ

Výsledok môže byť zaslaný ako kompletný – keď boli vyšetrené všetky požadované

parametre, alebo v prípade potreby doplnkových vyšetrení ako čiastočný. Po doplnení špeciálnych vyšetrení ( imunohistochémia.) bude výsledok vytlačený a zaslaný znova kompletne.

5.3. Zmena výsledkov a nálezov

Ak z nejakého dôvodu dôjde k zisteniu chybného výsledku, ten musí byť okamžite

opravený. V prípade distribúcie chybného výsledku musí byť vydaný verifikovaný

duplikát a spolu s ospravedlňujúcim listom s názvom „REVÍZIA VYŠETRENIA”

doručený ošetrujúcemu lekárovi.

5.4. Intervaly od dodania materiálu k oznámeniu výsledkov

Výsledky všetkých rutinných vyšetrení sú dodané vždy maximálne do týždňa. Výnimku tvoria len imunohistochemické a dovyšetrovania, ktorých spracovanie je časovo náročnejšie. Termín dodania sa predĺži na 10 – 14 dní.

5.5. Konzultačná činnosť pracoviska

Naše pracovisko uskutočňuje aj konzultačnú činnosť v prípadoch zložitých a ťažko

diagnostikovateľných nádorových procesoch. Konzultačnú činnosť vykonáva iba lekár s 2. atestáciou v odbore patologická anatómia.

Požiadavky na konzultačné vyšetrenie, vrátane materiálu sa zvyčajne zasielajú poštou a zásielka obsahuje sprievodný list na vyšetrenie, parafínové bloky a/alebo preparáty, príp. list adresovaný konkrétnemu lekárovi pracoviska.

5.6. Spôsob riešenia sťažností

Sťažnosti lekára, pacienta a ostatných účastníkov sú podnetom na zlepšenie našej práce a zaoberáme sa prešetrením každej uplatnenej sťažnosti.

Sťažnosti je možné podať na:

– výsledky laboratórnych vyšetrení,

– spôsob chovania sa pracovníkov,

– nedodržanie dohodnutých podmienok vyplývajúcich z uzatvorenej dohody o vykonaní vyšetrení, najmä však nedodržanie dohodnutej lehoty.

Spôsob podania sťažností:

– písomne (poštou, faxom, e-mailom),

– ústne (telefonicky, osobne).

Postupy pri riešení možných (predpokladaných) sťažností:

1. Nedodanie výsledkov podľa stanoveného postupu:

Ak je sťažnosť oprávnená a výsledky neboli skutočne dodané v termíne uvedenom

v Laboratórnej príručke, postupuje pracovník takto:

– overí totožnosť,

– v prípade známych výsledkov oznámi ich zákazníkovi, príp. zašle poštou, faxom alebo e-mailom so zabezpečením ochrany dát vzhľadom na dôvernosť informácií,

– v prípade, že výsledky ešte nie sú k dispozícii, informuje zákazníka o náhradnom

termíne oznámenia výsledkov.

2. Sťažnosti na pracovníkov laboratória

Každú takúto sťažnosť rieši primárka oddelenia v spolupráci s vedúcim laborantom,

3. Sťažnosti na postup alebo výsledky laboratórnych vyšetrení

Sťažnosť rieši oprávnený kvalifikovaný pracovník a o sťažnosti informuje primárku oddelenia.

Vybavenie sťažností je v nasledujúcich časových termínoch (pokiaľ nie je sťažnosť riešená okamžite):

– sťažnosť na výsledok sa dá podať kedykoľvek, ostatné sťažnosti je potrebné podať do 30 dní od predmetnej udalosti,

– termín na vybavenie sťažností je 30 dní, v tomto termíne oznámi zodpovedný pracovník zákazníkovi výsledok šetrenia.

V prípade, že nie je možné sťažnosť vybaviť v daných termínoch, zodpovedný pracovník oznámi túto skutočnosť sťažovateľovi s uvedením konečného rozhodnutia.

5. 7. Vydávanie potrieb

Oddelenie patológie poskytuje svojim klientom servis a vybavenie k odberu biologického materiálu ZDARMA. Pokiaľ neide o vybavenie, ktoré je poskytované pravidelne pri každom zvoze , požiadavky na jeho dodanie je potrebné zadávať v dostatočnom predstihu!

Ak požiadate o dodanie písomne (napr. na výmennom lístku), uveďte prosím aj meno lekára (napr. pečiatka) Ak požiadavku nebudeme môcť identifikovať, nie sme schopní zaistiť dodávku tovaru.

1. Fixačné tekutiny – 10 % formaldehyd, 40 % etanol

– dodávame na požiadanie.

2. Transportné krabičky pre gynekologickú cytológiu

– na výmenu pri preberaní materiálu.

3. Nádoby, skúmavky na materiál pre histologické vyšetrenia

– dodávame na požiadanie.

4. Sprievodky na histologické vyšetrenia

– dodávka na požiadanie.

5. Sprievodky na gynekologicko-cytologické vyšetrenia + sklíčka

– dodávame pri preberaní v množstve približne zodpovedajúcom počtu zaslaných cytológií na vyšetrenie .

6. Odberové kefky na cytologické stery

– na požiadanie

7. Odberové súpravy na HR-HPV

– na požiadanie

Vypracoval: Mgr. Stanislav ADAMJAK , vedúci laborant

V Poprade dňa 05.01.2009